29 Ocak 2017 Pazar

Bir Mükemmeliyetçiyle Çalışmak Meydan Okumadır



Yıllar önce çalışma hayatımın ilk günleriydi.. Şirket yöneticisi biz çalışanlara toplantı esnasında  “Ben tüm yapılan işleri eksiksiz, hatasız ,düzgün ve mükemmel isterim”. demişti. Mükemmeliyet kelimesini ilk bu toplantı da duymuş ve  kulağıma çok hoş gelmişti. Bende bunun üzerine sizler için ,bu sihirli kelime ne anlama gelir? Kaç değişik türü vardır? Mükemmeliyetçi yöneticilerin genel özellikleri nelerdir? Mükemmeliyetçi yöneticilerle nasıl çalışılır? Gibi soruların yanıtlarını araştırdım..

Baştan söylemek de yarar var. Mükemmeliyetçi kelimesini incelemeye başladığımda, bu kelimenin sıradan bir kelime olmadığını gördüm. İnsan psikolojisini ilgilendiren bir boyut taşımakta.. Ben ise bir psikolog ya da psikiyatrist değilim. Sadece uzun yıllar insan kaynakları yöneticiliği ve danışmanlığı yapmış biriyim. Aktaracaklarım, gözlemlerim ve araştırmalarımdır..

Mükemmeliyetçilik nedir? Aslında uzmanlar tek bir tanım üzerinde uzlaşamadıkları görülür.. Genel olarak kişinin kendisi için yüksek beklenti koyması.. Bu beklentilere ulaşma konusunda aşırı endişe duyması.. Dolaysıyla bunlarla ilgili kendisine aşırı eleştiri yel yaklaşması durumunu ifade eder. Mükemmeliyetçilik bir anlamda “kusursuzu arama” olarak da tanımlanabilir.

Mükemmeliyetçiliğin Türleri? Mükemmeliyetçiliğin farklı türleri olduğunu unutmayalım.. Mükemmeliyetçiler ayrıntıları fark etmeye meyillidirler.. Yüksek standartlara sahipler..

Kendisine Yönelik Mükemmeliyetçilik: Gerçek dışı sınırlar ve ulaşması imkansız standartlar koyma eğilimidir.. Kişiler kendilerine yüksek ve imkansız hedefler koyarlar.. Bu yolda asla hata kabul etmezler.. En ufak hata da kendilerini eleştirmeye başlarlar..

Başkalarına Yönelik Mükemmeliyetçilik: Kişinin kendi belirlediği yüksek hedeflere diğer kişilerin de uymasını bekleme durumu.. Bu tür kişiler, diğer insanlara iş vermezler ve yapılanları beğenmezler.. Her şeyde bir hata bulurlar.. Dolayısıyla diğer insanlarla düzgün ilişki kuramazlar.

Sosyal Beklentiye Yönelik Mükemmeliyetçilik: Diğer kişilerin kendisinden yüksek beklentileri olduğuna inan kişilerdir. Çevreden onay görmek ve sürekli takdir edilmek önemlidir. İsteklerine ulaşamadıklarında sürekli depresyon ve yargılanma korkusu duyarlar. Sosyal kaygı korkuları yüksek seviyededir.
Bir mükemmeliyetçi ile çalışmak bir meydan okumadır.. Mükemmeliyetçi insanlar, son derece detay odaklıdırlar.. Kuralları saptıran ya da başkalarına karşı olumsuz olabilirler.. Bu eğilimleri olan bir yönetici, beyaz yakalı ya da mavi yakalı çalışanları hayal kırıklığına uğratmış olabilir.. Ancak, bu tür yöneticilerle başa çıkmanın yolları var..

Mükemmeliyetçi Yöneticilerin Genel Özellikleri:
·         Çalışanları sürekli bir denetleme içinde olurlar.
·         Yaptıkları işi sürekli olarak tekrarlar ve en ufak bir hataları bile düzeltirler.
·         Aşırı derece planlama takıntıları vardır. Her şeyi belli bir sırada ve düzende isterler.
·         Hata yapmaktan korktukları için işleri sürekli erteleme ve kaçınma halindedirler.
·         Tahammülsüz olduklarından çalışanları işten çıkarmak dan sakınmazlar.
·         Büyük resme bakmazlar, küçük ayrıntılarla uğraşırlar. Şirketi zarara uğratmanın farkında olmazlar..

Mükemmeliyetçi Yöneticilerle Nasıl Baş Edilir? Mükemmeliyetçi yöneticilerle çalışması zor insanlardır. Mükemmeliyetçi insanların kişilik yapıları…Tutum ve davranışları.. Bilinçaltında yatan nedenleri bilmek onlarla baş etmeyi kolaylaştırır..
  • ·         Mükemmeliyetçi yöneticilerden beklentilerinizi gerçekçi düzeye indirin…Sizi anlamasını, takdir etmesini ve övmesini beklemeyin..
  • ·         Mükemmeliyetçi bir yönetici özellikle çalışkan ve işe düşkün çalışanların ruhsal olarak tükenmelerine neden olabilmekte. Mükemmeliyetçi yöneticinin isteklerinin bitip tükenmeyecek nitelik taşıdığın devamlı hatırlamak.. Bir sürü işten ya da yoğun işlerden uzak durmanın yollarını bulmak..
  • ·         Mükemmeliyetçi yönetici detay ve ayrıntıya önem verir.. Daha önce isteyip sonra rafa kaldırdığı projeyi boş zamanlarda bitirmenin yolunu bul.. Sen den bunu en kısıtlı bir zamanda isteyebilir..
  • ·         Mükemmeliyetçi yöneticiye sorumluluk gerektiren, hızlı karar vermeyi ve esnek olmayı gerektiren işlerde görev verilmemelidir. Çalışanlar böyle durumlarda yöneticisinin gözüne gözükmemenin yollarını aramalıdır.
  • ·         Mükemmeliyetçi yöneticinizle mesafeyi devamlı korumalısın.

Bir yönetici, altında çalışanların verimli, üretken ve motivasyonu  yüksek  bireyler olmasını ister.. Aynı şekilde kendisi de bazı özellikleri taşıması ve geliştirmesi gerekir.
Bir kere iyi bir yönetici, iyi dinleyici olmalı.. Dinlediğini gösteren geri bildirimleri de vermelidir.. Yani ,”empati “yeteneğini geliştirmelidir.

Çalışanları üretken ve verimli tutan kilit unsur “iletişimdir”. Ekibinizdeki insanlar birbirinden çok farklı düşüncelere.. İş yapma tarzlarına.. Birbiriyle ilişki kurma ve fikirlerini ifade etme biçimlerine sahip olabilirler.. Bu farklılıklara açık olmak gerekir.

Yöneticilik özelliklerinizi çalışanlarınız ihtiyaçlarına uyarlayın.. Yetki devrini sorumlu kişilere vermekten kaçınmayın.. Beceri ve öz güvenlerinin pekişmelerin de sorun olanları destekleyin.

Sağlıcakla kalın..

1 yorum:

  1. Çok yardımcı oldu yazınız teşekkurler ��

    YanıtlaSil